by DJ Plan B
Ca majoritatea miscarilor culturale moderne, undergroudul traieste bine mersi fara ca participantii sa simta nevoia sa explice fenomenul. Se poate spune ca lipsa de explicatii (a se citi promovare) este chiar conditia sine qua non a propriei existente. Mai mult, a fi underground inseamna in primul rand impartasirea unui secret comun. Un secret pazit de unul dintre cele mai eficiente sisteme: lipsa de interes a publicului larg. In mod aparent paradoxal descoperim ca anonimatul este pana la urma forma suprema de celebritate. Aici intervine insa ce-a de-a doua conditie necesara a miscarii: toate produsele ei poarta amprenta unicitatii. Spre deosebire de creatiile comerciale, cultura underground beneficiaza de totala libertate de a esua. Nu conteaza cat de prost (a se citi nevandabil) sau cat de lipsit de orice suport demografic este output-ul atat timp cat este ceva nou. In faza underground, nu se vine cu solutii la nevoi existente, pentru a pastra discursul in zona economica, ci se creaza altele noi. “Sub pamant”, desi pare ca nu se intampla nimic, totul misuna de viata si de posibilitati inca neimplinite. Asta e teoria.
In practica, descoperim ca nu exista nimic atat de pur precum o miscare underground necontaminata de interese comerciale. Tocmai pentru ca motivul existentei unei miscari underground este de a “hrani” in mod constant si regulat masinaria numita entertainment de masa. Ce ajunge sus, insa, este rezultatul unei selectii naturale atroce, in care filtrul impus de organizatii este doar unul din motivele pentru care Sex Pistols au ajuns staruri si Happy Mondays nu. Si partea frumoasa este ca nimeni, pe orice parte a baricadei muzicale s-ar afla, nu poate sa spuna ca era mai bine bine daca se intampla altfel. Vorba cantecului (underground si el): “Totul vine de la sineeeeee….”
Desigur, a erija zona underground in singura sursa de creatie este o utopie. Majoritatea produselor culturale vin din interiorul sistemului. Nascute si crescute de la zero de o mana ferma. Ce aduce insa in ecuatie, modelul de creatie neinregimentat este acel grad de nebunie care face ca lucrurile sa mearga inainte: eroarea. Cartea, albumul sau filmul pe care nici un studiu de marketing nu l-ar fi dat drept un succes. Iar periodic erorile devin atat de numeroase incat schimba sistemul. Ce vedem noi este, evident, doar varful eisberg-ului. The Beatles este poate cel mai la indemana exemplu.
Traim insa in 2008 si asta schimba niste lucruri. Unul din factorii de selectie pe a carui functionare ne puteam baza era lipsa spatiului la raft. Lumea fizica si nu cea culturala ne limita accesul la underground. Internetul a schimbat asta. Acum rafturile virtuale tind spre infinit. Brusc am facut loc pentru tot si nu mai face sens sa nu ai toata creatia umana, si cu bune si cu rele, undeva pe un server. Tot brusc miscarea underground castiga foarte mult teren in lupta cu mainstream-ul, pierzandu-si in acelasi timp echilibrul si structura. Diluarea profunda si constanta in mijlocul de comunicare duce in foarte scurt timp la reintoarcerea in anonimatul celor cateva sute de milioane de filmulete pe youtube sau pagini de myspace. Si totul reincepe.
Acum, pentru ca suntem pe cale sa distrugem vechile structuri de ierarhizare - case producatoare de film, muzica etc, iar asta se intampla tocmai pentru ca am schimbat modul de comunicare, iar vechile structuri nu s-au adaptat, suntem de asemenea si pe cale de inventa unele noi care sa preia tot lantul trofic al produsului cultural si care sa eficientizeze consumul lui. Cand nu mai e nimeni care sa hotarasca pentru tine intre ce sa alegi si cand tu nu poti face aceasta alegere de unul singur, intervine masina se ne salveze. Algoritmii de cautare, platformele sociale, marile site-uri agregatoare nu sunt altceva decat noile filtre de care ne folosim zi de zi. Ele vor deveni din ce in ce mai bune si spre deosebire de vechea dictatura a subiectivitatii oamenilor care alegeau pentru noi, acum ne asteapta una si mai groaznica: dictatura obiectivitatii soft-ului ce elimina unul dintre cele mai proprii atribute umane – speranta. Asta este provocarea impotriva careia trebuie sa se ridice noul underground.
underground - readme.txt
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
22 comments:
Foarte pertinent. Softul a furat revolutia :) Libertatea de a alege si potentialul ei sunt limitate si ne invartim in cerc, dar nu as da vina doar pe filtre, ci si pe naivitatea user-ului. Daca prin hipertextualitate poti intui cel mai larg sens al libertatii de alegere, intervine si frica de repere noi, imateriale. Ce serios suna.
Bine scris plan b.
tocmai acum cand credeam ca underground-ul dispare si se transforma in nisa. undergoundul avea sens atata timp cat exista un mainstream care emitea unidirectional. daca centrul dispare, periferia se trezeste retea. in retea mergi din prieten in prieten (din peer in peer cum ar veni) sau din tag in tag. initiatic. inainte, ca inainte era mai bine!
multam. apreciez:)
si de ce n-am fi seriosi cand e vorba de dixtractie?!
sa ne scriem toti in piept:
Professional Party People!
cred ca mainstream-ul va exista si in continuare, bine mersi. de fapt asta si spune in incheiere plan b - intram intr-o noua dictatura, cea a softului obiectiv. softul care numara views, times listened, stars si alte metode de cuantificare a "calitatii" sau relevantei unui produs pe net. ne mutam din dictatura unei minoritati in dictatura unei majoritati. aceeasi majoritate care dicteaza si in democratie :p.
partea buna e ca nu vor mai exista alti Beatles, Elvis Presley etc, megaultratitani ai muzicii mondiale.
am uitat:
felicitari pentru articol :).
"It`s not the game, but the gamER..."
In opinia mea ideea e urmatoarea: Ideea de "Sub Pamant" se transforma in "Sub Pamant SRL" tocmai datorita oamenilor care ar trebui sa sustina miscarea undergound.
Mintea omeneasca se bazeaza pe principiul urmator: in momentul in care ideea este transpusa in froma ei fizica, creierul simte instantaneu nevoia primara de apreciere imediata. De aici purcede procesul de diluare al acestei forme de cultura. E inevitabil ca odata ce ideea pleaca in forma ei fizica, fie ca e vorba de film, muzica, arta, etc. de la producator (main sever) spre "nodurile retelei", tocmai datorita efectului metinoat anterior, sa nu ajunga pe alte "servere", unde materia este prelucrata, interpretata, redefinita si regandita pentru a satisface nevoile multimii.
Fenomenul se desfasoara neintrerupt din cele mai vechi timpuri, numai ca formele contemporane de comunicare faciliteatza si grabesc procesul, asemenea unui catalizator.
Nu mediul tebuie combatut, ci slabiciunile aceleasi minti de unde ia nastere idea.
@difusoir: a... what? grabesc procesul de diluare? ala care vine din aprecierea imediata instantanee a creierului? brr.. fug prea repede si liber ideile.
@strangelove: tu zici ca last.fm-ul ne va face pe toi sa ascultam acelasi lucru? eu speram ca nu mergem in directia asta. acu, daca ne aciuam toti in juru a 3 bloguri acolo ajungem. totusi directia cred ca e alta. eu sper ca o sa apara artisti care sa faca muzica, la limita, numai pentru mine.
heidegger, frate!
cand last.fm iti va permite sa asculti ce piesa vrei, cand vrei, de cate ori vrei si toate astea in mod gratuit, asa cum au anuntat - atunci da, va exista o majoritate care va asculta, in mare, cam aceleasi chestii. lumea e comoda, nu vrea sa-si asume riscul de a asculta ceva slab calitativ, nu are timp sa caute, sa scormoneasca, sa mearga din tag in tag si din influenta in influenta.
lumea chiar vrea top-uri, recomandari, premii etc. toate astea vor forma (desi deja au facut-o) un mainstream. da, e diferit de mainstream-ul de la MTV, dar e tot mainstream.
daca topul de la MTV incepe cu Britney Spears sau Justin Timberlake, topul de la last.fm incepe cu Pink Floyd, Rolling Stones etc. nici o diferenta la urma urmei, nu? :)
macar nu o sa mai fie necesar sa fie asa. daca o sa tindem tot spre centralizare, asta e, o luam de la capat.
sein und zeit und techno
la cata muzi ca se produce si la cate canale de comunicare ne sunt accesibile mi-e greu sa cred ca la un moment dat vom asculta toti aceeasi muzica. sau daca se va ajunge la asta, va fi foarte multa muzica. intr-adevar este mult mai comod sa iei mapa cu cd-uri a unui prieten sau sa aduci hardul la aprovizionat cu muzica noua si gata testata, insa mie inca imi trezeste fiori descoperirea unei trupe noi / unui nume nou din intamplare sau mai stiu eu pe unde.
f bine scris
as avea totusi o intrebare. Cine si cum decide mainstreamul/undergroundul?
Numarul albumelor vandute, expunerea media, fanii? sau doar calitatea (dpdv critic) produsului finit?
ori adevarul e undeva pe la mijloc?
o sa ascultam cu totii aceeasi muzica in masura in care o faceam si acum 10 ani.
@crissy [btw, imi place cum o ardeti voi la "industry names" :) ]-
nu e la mijloc, e mai degraba: all of the above.
Si intrebarea e mai degraba la trecut. imho.
de acord cu dreamferry, cum am explicat pe cubelog: fara "overwhelmed cratediggers" ne-am duce dracu toti. (eu sunt genul care ia mapa de cd-uri prietenilor, sa se stie)
no offence plan b
pe de alta parte nu vad de ce e atat de necesara o delimitare atat de clara a mainului de underground mai ales ca cele doua se duc dintr-una intr-alta foarte usor si destul de frecvent. zilele trecute vedeam un documentar despre muzica anilor '90 in care vanilla ice, dezamagit de faptul ca mesajul pe care vroia sa-l trasmita el a fost denaturat de succesul exploziv si total neasteptat al piesei ice ice baby, s-a apucat de cantat rock (tot ice ice dar pe alt beat). "piese de care eram sigur ca nu vor fi difuzate niciodata la radio" (citat aproximativ din memorie)
I for one welcome our new software overlords !
Cmon,
site-urile "mari" si populare de muzica sunt si ele scrise de oameni care la fel ca filtrele vechi au criterii de selectie, factori care-i imping spre anumite decizii.
Schimbam mediul de comunicare pentru unul mai democratic, mai accesibil dar si mai confuz in care se scurg mai usor estetici si valori mediocre.
Sa se exprime toti cu draga inima da cineva sa-mi sorteze si compare si mie ca la un moment ma doare capu .. sau poate nici nu o sa stiu ca tre sa ma doara capu.
Riscul e sa trecem de la izolare si canale unice la blocaj de la prea multe optiuni.
Mai e o faza: nisele tind sa-si puna deseori ochelari de cal si sa se vada doar pe sine.
Sa nu uitam ca majoritatea produselor main au venit din "underground" adica din efortul si sustinerea _populara_ pe care o aveau diferite produse intr-un circuit mai mult sau mai putin inchis.
Acel suport insemna si un potential comercial. Daca faci muzica doar ca sa te exprimi nush ce dracu te promovezi si/sau faci concerte ca toti din underground.
As scrie mai mult dar deja e destul de incoerent.
Apreciez initiativa si cuvintele Plan B ;)
si daca o trupa din underground care iti place ajunge in main n-o s-o mai asculti?
...dar ascultam deja aceeasi muzica :) cred ca asta era si una dintre mizele unui articol anterior despre nazismul muzical, preferintele estetizate la maximum limiteaza si mai mult. vad tot mai multe comentarii gen "e misto piesa dar are un sample de chitara, urasc chitarile", asta sfideaza orice filtru inteligent :) inca mi se pare ca e important sa ne raportam la DJ ca propagatori si selectori de sound.
@anonymous: corect, pacat ca-i nesemnata :)
important pana la urma e sa ne dam seama cam cum va fi (sau cum incepe sa fie). bun sau rau, nu are relevanta, ba mai rau e un dead end pentru orice discutie.
or a dead start
@trg: :) am folosit personal de multe ori argumente de genul asta. de-aia am si scris nazismul. in ultima vreme sunt mai dese cele cu voci "misto, dar vocea asta 80s..."
selector, iubesc cuvantul asta, selector. pacat ca vine din jamaica, muhaha...
update cu exemplu practic la dezbaterea om vs. soft:
http://www.cubecast.net/cubelog/?p=88
"don't blame the machine for the downfall of man"...
:)
Post a Comment